Leer digitale vaardigheden in het Denk- en Doelab

Leer digitale vaardigheden in het Denk- en Doelab

13 januari 2025 Redactie Redactie

De volgende generatie klaarstomen voor een digitale toekomst: op basisschool Het Anker gebeurt dat in het Denk- en Doelab. In dat technieklokaal leren kinderen van groep 2 tot en met 8 op een unieke manier digitale vaardigheden. Gerwin Koops is leerkracht van groep 7 en ICT-specialist op de school. Kensi is er leerling. Zij vertellen er meer over in dit blog.

Gerwin Koops en twee leerlingen in het Denk- & Doelab van Het Anker
Ontmoet Gerwin 
  • Werkt al meer dan dertig jaar in het onderwijs.  

  • Staat drie dagen per week voor groep 7.  

  • Runt twee dagen per week het Denk- en Doelab. 

Ontmoet Kensi  
  • Is 10 jaar oud.  

  • Zit in groep 7 als leerling van Gerwin.  

  • Bezoekt het Denk- en Doelab al sinds groep 2. 

 

Wat is het Denk- en Doelab?

Het Denk- en Doelab is een combinatie van een technieklokaal en een ICT-ruimte, waar leerlingen drie kwartier per week werken aan opdrachten. De activiteiten zijn er gevarieerd. Bijvoorbeeld: met BLOCKY programmeren, knikkerbanen bouwen, stop-motionfilmpjes maken, 3D-printen. Bijna alles gebeurt in tweetallen.

Een kijkje in het lab 

 Het Denk- en Doelab bestaat uit twee kleurrijke lokalen vol futuristische materialen: 

  • 3D-printers voor het ontwerpen van sleutelhangers of miniatuurhuisjes; 

  • greenscreens voor het maken van creatieve stop-motionfilmpjes; 

  • LEGO Mindstorms en andere bouwsets waarmee kinderen robots bouwen en programmeren; 

  • digitale kijkdozen, een moderne twist van de traditionele schoenendoos, waarachter een iPad zit voor interactieve filmpjes; 

  • OSMO-coding en de nieuwste digitale leermaterialen. 

De ruimte is zelfs voorzien van een ‘treincoupé’: een werkplek waar kinderen aan LEGO-projecten werken.

Wat leren kinderen hier?

Gerwin legt uit: “Met het programma BLOCKY leren kinderen stap voor stap hoe ze robots opdrachten kunnen geven, zoals vooruitrijden, draaien of objecten verplaatsen. Voor jongere kinderen werken we met eenvoudige Nederlandstalige commando’s. In de bovenbouw gaan we een stapje verder, bijvoorbeeld met het programmeren van een robot die zelfstandig een parcours aflegt.” 

Kensi, leerling in groep 7, is al sinds groep 2 een vaste bezoeker van het lab. Ze vertelt: “Ik vind het leuk en leerzaam. Je kunt hier van alles doen, zoals robots bouwen en programmeren. Het mooiste dat ik heb gemaakt, is een sleutelhanger met mijn naam erop in het roze.” 

Wat heeft ze geleerd? “Heel veel programmeren en technisch werken. Al lijkt het me niet dat ik later in de techniek ga werken; ik wil juf worden. Maar het is handig dat ik straks zelf een digibord kan repareren of misschien zelfs mijn eigen digibord kan ontwerpen.” 

Bruisend en inspirerend

Het Denk- en Doelab begon ruim tien jaar geleden als een bescheiden project met twee ICT-kisten vol technische materialen. Nu is het dankzij Gerwins enthousiasme een bruisende en inspirerende omgeving waarin kinderen experimenteren, leren en samenwerken. Wij zijn benieuwd wat kinderen er over tien jaar zullen leren.  

Vaardigheden voor de toekomst

Het Denk- en Doelab richt zich op een breed scala aan vaardigheden: 

  • digitale geletterdheid – werken met apps, programmeertalen en nieuwe technologieën; 

  • oplossingsgericht denken – ontdekken wat er fout gaat en hoe dit te verbeteren; 

  • samenwerken – bijna alle projecten worden in tweetallen uitgevoerd; 

  • onderzoekend leren – experimenteren met materialen en technieken; 

  • creatief denken – bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een knikkerbaan of een robot.

Meer weten over het Denk- en Doelab van Het Anker?
Klik hier