Gouden combinatie: werken in het onderwijs én het bedrijfsleven
Werken in het onderwijs of een baan in het bedrijfsleven? Geen eenvoudige keuze. Maar wat als je helemaal niet hoeft te kiezen? Dan verrijk je jouw eigen kennis en kunde én profiteren deze sectoren van elkaars kwaliteiten. Jolien van Stokkem is hiervan het schoolvoorbeeld: naast haar werk als projectmanager bij advies- en ingenieursorganisatie Arcadis staat ze twee dagen voor de klas op basisschool Marimba.
In dit blog spreken we met Jolien en haar leidinggevende bij Arcadis, Paul Copier. Wat brengt het combineren van deze twee banen dit bedrijf, het onderwijs en Jolien zelf?
Wat doet Arcadis?
Als er in het land iets verandert, zijn daar plannen voor nodig. Stel, er komt een nieuw station, dan gaat daar van alles aan vooraf. Denk aan voorontwerpen, tracébesluiten, gevolgen voor de omgeving, vergunningen aanvragen, communicatie met de buurt, architectuur en onderhoudsplannen. Arcadis doet dit alles, behalve het fysieke bouwwerk. Dat doen ze voor stations, maar ook voor natuur, bruggen en nog veel meer.
Projectmanager en juf Jolien
Na zeventien jaar floreren in de wereld van techniek zet Jolien de knop om: ze wil een baan in het onderwijs. Toch wil ze haar plekje als projectmanager bij Arcadis niet kwijt. Deze organisatie is vertrouwd voor haar en Jolien vindt het werk nog steeds leuk: “Beide vakgebieden spreken mij al sinds mijn studietijd aan; toch koos ik toen voor de technieksector. Door de huidige combinatie met het onderwijs verwezenlijk ik beide ambities tegelijk.”
In drie jaar behaalt ze haar onderwijsbevoegdheid, via de digitale route van de pabo. “Dat was goed te combineren met het gezinsleven en mijn baan bij Arcadis. Want je mag de opleiding invullen op een manier die bij jouw leven past. Je plant bijvoorbeeld je tentamens en je lesuren zelf in.” Inmiddels is ze nu al vijf jaar – twee dagen in de week – juf Jolien voor groep 7 van basisschool Marimba.
“Deze combinatie reduceert het lerarentekort én verlaagt de drempel om in het onderwijs te gaan werken.”
Jongleren of profiteren?
Jolien: “Twee banen combineren: dat kan iedereen, zolang je werkgever flexibel is. Ik mag mijn uren, taken en werkdagen bij Arcadis indelen zoals ik wil.” Zo wordt schakelen tussen twee functies geen jongleren, maar profiteer je er juist van. Dat geldt ook voor Arcadis. Paul: “Als organisatie hebben we liever dat collega’s parttime bij ons werken dan dat ze helemaal weggaan. Dus kijken we naar de mogelijkheden daarvoor – wij willen Jolien niet kwijt én we willen dat ze gelukkig is.”
Maar hóé maak je dit als professioneel bedrijf mogelijk? Paul: “Erop vertrouwen dat het afgesproken werk voor Arcadis wel gereedkomt. Zolang dit gebeurt en onze klanten tevreden zijn, is het goed. De rest is aan Jolien.”
Het beste van twee werelden
Niet alleen Jolien profiteert van de combinatie van twee werelden. Beide sectoren hebben er baat bij: het lerarentekort in het onderwijs vermindert erdoor en Jolien maakt de kinderen enthousiast voor techniek. Jolien: “Zo wordt de drempel om in het onderwijs te werken ook lager. Je hoeft je huidige baan niet helemaal op te zeggen om tóch voor de klas te staan.” Ook Arcadis plukt er de vruchten van. Paul: “Jolien brengt ook soft skills mee naar de werkvloer; een bepaalde zachtheid die in het zakenleven soms welkom is. Als organisatie hebben we daar veel aan.”
De dagen voor de klas vliegen voorbij voor Jolien. Zij, wij en Arcadis zijn blij: wat wil je nog meer?