Passend onderwijs

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan,
als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.

 
Ondersteuning en begeleiding

Sinds 1 augustus 2014 hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek moeten krijgen. Dit geldt voor kinderen die op school zitten en kinderen die worden aangemeld. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt waardoor er geen leerlingen meer thuis zitten en zij op het juiste niveau onderwijs krijgen.

Samenwerkingsverband

Om ervoor te zorgen dat er voor alle leerlingen passend onderwijs is, werken scholen samen in een samenwerkingsverband passend onderwijs. Nissewijs is aangesloten bij het samenwerkingsverband Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg. Bij het Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg zijn alle scholen in het (speciaal) primair en voortgezet onderwijs op het eiland Voorne-Putten en Rozenburg aangesloten.

Ondersteuningsplan

Elke vier jaar maken de schoolbesturen binnen het samenwerkingsverband afspraken over hoe de leerlingen in het samenwerkingsverband zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben. Deze afspraken worden vastgelegd in het Ondersteuningsplan.

Passend onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen

Nissewijs zet zich dagelijks in voor passend onderwijs aan alle leerlingen. Een specifieke doelgroep zijn leerlingen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid.  Deze leerlingen hebben vaak aanvullende ondersteuning nodig om te kunnen voldoen aan hun leerbehoeften. De kloof met betrekking tot het leerniveau en leertempo ten opzichte van andere leerlingen is te groot. Er zijn aanpassingen nodig in het onderwijsaanbod om te voorkomen dat er stilstand of achteruitgang in plaats van vooruitgang plaatsvindt in de ontwikkeling van deze leerlingen.

Basisondersteuning

In het kader van passend onderwijs aan meer- en hoogbegaafden bieden al onze scholen minimaal basisondersteuning: ze voeren specifiek beleid ten aanzien van de doelgroep, er vindt structurele signalering plaats, compacten en verrijken van de leerstof maakt standaard deel uit van het aanbod in rekenen en taal, er is voldoende verrijkingsmateriaal beschikbaar en scholen bieden ruimte voor differentiatie. Toch is deze basisondersteuning niet voor iedere meer- en hoogbegaafde leerling voldoende. Er zijn leerlingen die gevorderde of gespecialiseerde ondersteuning nodig hebben.

Gevorderde ondersteuning

Bij gevorderde ondersteuning is het van belang dat leerlingen de gelegenheid geboden wordt om in aanraking te komen met ontwikkelingsgelijken, zodat er samen geleerd en gewerkt kan worden. Bij Nissewijs organiseren we dit onder andere middels de bovenschoolse plusklas Breinwerk. Leerlingen uit groep 5, 6, 7 en 8 van verschillende scholen komen wekelijks één ochtend bij elkaar op de locatie van cbs De Hoeksteen om te werken aan vaardigheidsdoelen, verrijkingsdoelen en verdergaande differentiatie. Het doel daarbij is om het geleerde vervolgens in te passen in de eigen schoolomgeving.

Gespecialiseerde ondersteuning

Wanneer dit ondersteuningsaanbod voor leerlingen onvoldoende aansluit, is er binnen Nissewijs gespecialiseerde ondersteuning beschikbaar middels voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs. Dit wordt aangeboden in Leonardo-groepen voor leerlingen van groep 5 t/m 8, op de locatie van obs De Vogelenzang Noord. De groepen bieden passend onderwijs aan kinderen die in het reguliere onderwijs onvoldoende worden uitgedaagd.

Het Leonardo-onderwijs kenmerkt zich door topdown leren: leerlingen krijgen eerst zicht op het geheel, waarna de onderdelen worden uitgewerkt. Dit sluit beter aan bij de manier van denken van hoogbegaafde leerlingen dan het regulier onderwijs, waarin vaak vanuit losse onderdelen naar het geheel wordt gewerkt. De basisvakken rekenen, taal en spelling worden compact aangeboden. De leerstof voldoet aan de landelijke kerndoelen en wordt afgestemd op het niveau van de leerling. Door de compacte instructie ontstaat ruimte voor:

  • Verbreding en verdieping van de kernvakken;
  • Extra vakken, zoals schaken en filosofie (gegeven door vakleerkrachten);
  • Een breed aanbod van keuzevakken uit verschillende disciplines;
  • Het ontwikkelen van persoonlijke kwaliteiten en interesses.

Naast cognitieve uitdaging is er ook aandacht voor leren leren en de ontwikkeling van executieve functies, zoals doorzettingsvermogen, taakaanpak, hulp vragen, fouten durven maken, emotieregulatie en concentratie. De leerkracht begeleidt dit proces vooral in een coachende rol, waardoor leerlingen inzicht krijgen in hun eigen leer- en werkstijl.

De Leonardo-groepen zijn onderdeel van obs De Vogelenzang en maken integraal deel uit van de schoolgemeenschap. Leerlingen nemen deel aan gezamenlijke activiteiten en projecten en volgen ook onderwijs van vakleerkrachten, zodat er een natuurlijke verbinding blijft bestaan tussen het Leonardo-onderwijs en het reguliere onderwijs binnen Nissewijs.