Met deze route, die geldt voor ouders en medewerkers van Nissewijs, wordt in een schema inzicht gegeven welke stappen genomen kunnen worden als er sprake is van een klacht of een misstand.
Deze route is onlosmakelijk verbonden met onze klachten- en klokkenluidersregeling. De contactpersoon op de school treedt in de meeste gevallen op als eerste aanspreekpunt en kan informeren welke stappen ondernomen kunnen worden.
De ondersteuning door de vertrouwenspersoon (die belegd is bij de CED-Groep) is met name gericht op klachten met betrekking tot ongewenst gedrag of bij misstanden binnen een organisatie die een directe bedreiging voor de organisatie zelf vormen.
De klager of melder beslist over de te volgen route. Behalve bij route 4, waarbij voor personeelsleden de meldcode en voor het bestuur/bestuurder (= bevoegd gezag) de aangifteplicht geldt. Meldingen/klachten zoals opgenomen in route 1 tot en met 4 kunnen zowel door ouders als door medewerkers worden gedaan; klachten genoemd in route 5 zijn alleen voor medewerkers van Nissewijs scholengroep.
Voor de route van een arbeidsgeschil geldt geen van deze klachtenroutes, maar een geschillenregeling, zoals opgenomen in cao PO. Onder het schema vindt u nog een aantal nuttige adressen en telefoonnummers.
Route 1 | Route 2 | Route 3 | Route 4 | Route 5 |
---|---|---|---|---|
Melder: ouder of medewerker | Melder: ouder of medewerker | Melder: ouder of medewerker | Melder: ouder of medewerker | Melder: medewerker |
Klachten van onderwijskundige aard Zoals: - methode - aanpassing programma - toetsing en beoordeling
|
Klachten van schoolorganisatrische aard of over de kwaliteit van het onderwijs Zoals: - vakanties - vrije dagen - schoolbijdrage - inzetten extra hulp - communicatie
|
Klachten over ongewenst gedrag Zoals: - agressie - geweld - racisme - discriminatie - pesten - seksueel overschrijdend gedrag |
Klachten over: - geweld - een (vermoeden van een) seksueel misdrijf - seksuele intimidatie - racisme - discriminatie
|
Zorgen over/vermoeden van: Misstanden binnen een organisatie die een directe bedreiging voor de organisatie zelf vormen en/of inbreuk op het recht (inclusief Europese Unierecht).
|
Gesprek met leerkracht | Gesprek met leerkracht/medewerker | Meldcode huiselijk geweld en kindermishandelingAangifteplicht | Naar voorkeur van de medewerker: intern melden of extern melden 2 bij een instantie die daarvoor naar het redelijk oordeel van de melder het meest in aanmerking komt. | |
Indien geen bevredigend resultaat: gesprek met locatieleider-locatiecoach of adjunct-directeur | Indien geen bevredigend resultaat: gesprek met locatieleider-locatiecoach of adjunct-directeur | Indien geen bevredigend resultaat: gesprek met locatieleider-locatiecoach of adjunct-directeur | Melding aan bevoegd gezag (schoolleiding). Informeren slachtoffer/klager (ouders) en aangeklaagde |
Intern melden: a. bij het bevoegd gezag (schoolleiding of college van bestuur) óf b. als het vermoeden van een misstand het bevoegd gezag betreft, bij de toezichthouder (raad van toezicht) c. bij vertrouwenspersoon integriteit van de CED-groep3 |
Indien geen bevredigend resultaat: gesprek met/klacht bij directeur | Indien geen bevredigend resultaat: gesprek met/klacht bij directeur | Indien geen bevredigend resultaat: gesprek met/klacht bij directeur | Eventueel gesprek met interne contactpersoon (eerste opvang; melden bij bestuurder doorverwijzen naar externe vertrouwenspersoon) |
Indien geen bevredigend resultaat of indien de medewerker hier voorkeur voor heeft: melding bij een externe instantie, die: a. is belast met de opsporing van strafbare feiten of; b. wettelijk is belast met het toezicht op naleving of; c. hiertoe bevoegd is, zoals “Huis voor Klokkenluiders” |
Indien geen bevredigend resultaat: consultatie interne contactpersoon | Indien geen bevredigend resultaat: consultatie interne contactpersoon |
Indien geen bevredigend resultaat: consultatie interne contactpersoon Eventueel consultatie vertrouwensinspecteur |
Eventueel gesprek met externe vertrouwenspersoon. Bestuurder is verplicht tot consultatie van vertrouwens-inspecteur |
Melding bij een externe derde kan als het maatschappelijk belang zwaarder weegt dan het belang van de instelling bij geheimhouding én als deze externe derde direct of indirect de vermoede misstand of inbreuk op kan heffen. |
Indien geen bevredigend resultaat: consultatie externe vertrouwenspersoon | Indien geen bevredigend resultaat: consultatie externe vertrouwenspersoon | Indien geen bevredigend resultaat: consultatie externe vertrouwenspersoon | Aangifte bij justitie/politie (door bevoegd gezag indien het vermoeden een personeelslid betreft) | |
Gesprek met het bestuur | Gesprek met het bestuur | Gesprek met het bestuur | ||
Indien geen bevredigend resultaat: klacht indienen bij klachtencommissie | Indien geen bevredigend resultaat: klacht indienen bij klachtencommissie | Indien geen bevredigend resultaat: klacht indienen bij klachtencommissie | ||
Mogelijkheid tot het volgen van een juridisch traject | Mogelijkheid tot het volgen van een juridisch traject | Mogelijkheid tot het volgen van een juridisch traject | Mogelijkheid tot het volgen van een juridisch traject | Mogelijkheid tot het volgen van een juridisch traject |
[1] Conform de Europese richtlijn valt hier ook onder: informatie over inbreuken op het recht van de Europese Unie.
[2] Bij een externe melding handelt de melder zorgvuldig en maakt een afweging tussen het maatschappelijk belang en de belangen van de instelling, waarbij schade voor de instelling zoveel als mogelijk wordt voorkomen (voor zover die schade niet noodzakelijkerwijs voortvloeit uit het optreden tegen de misstand).
[3] Melding aan de vertrouwenspersoon integriteit kan ook plaatsvinden naast melding aan het bevoegd gezag of de toezichthouder.
Nuttige adressen en telefoonnummers
Intern contactpersonen |
Zie schoolgids, website school/stichting Nissewijs |
|
|
Extern vertrouwenspersoon-Klachtenregeling |
Sonja Deutz (CED-Groep) |
s.deutz@cedgroep.nl |
010-4071599 |
Extern vertrouwenspersoon-Klokkenluidersregeling |
Angela Groen (CED-Groep) |
a.groen@cedgroep.nl |
010-4071599 |
Klachtengeschillencommissie |
|
030-2809590 |
|
Vertrouwensinspecteur |
|
|
0900-1113111 |