
Ontdek de kracht van unitonderwijs bij De Hoeksteen

De dag beginnen en afsluiten in een stamgroep, met kinderen van verschillende leeftijden, doelen in plaats van cijfers: het onderwijs op De Hoeksteen is allesbehalve traditioneel. Het opent nieuwe deuren voor de volgende generatie. Wat is het concept op De Hoeksteen nou precies, wat zijn de voordelen ervan en wat levert het op voor de leerlingen én de maatschappij? Daarover gaan we in gesprek met Louisette Bronsgeest en Martin Ooms.

Het onderwijs op De Hoeksteen uitgelegd
Christelijk basisschool De Hoeksteen werkt met bouwen. Leerlingen krijgen les in drie bouwen – onderbouw (groep 1, 2 en 3), middenbouw (groep 4, 5 en 6) en bovenbouw (groep 7 en 8) – in plaats van in acht verschillende klassenlagen. Elke dag begint en eindigt in een stamgroep met een vaste leerkracht. Vervolgens krijgen de kinderen op basis van leerbehoefte en niveau instructie voor rekenen, taal en lezen. Ze krijgen die instructie van vakspecialisten. De kinderen werken dan ook op verschillende plekken in hun bouw, namelijk in het instructielokaal, op het leerplein of zelfstandige werkplekken.
Martin: “Daarnaast werken kinderen in hoeken. Deze hoeken zijn gericht op wereldoriëntatie, creatieve vakken en taal en lezen. Naast verplichte hoeken zijn andere optioneel; kinderen mogen
Ontmoet Louisette
- Werkt anderhalf jaar op De Hoeksteen als intern begeleider.
- Haar kinderen zitten op deze school.
- Vindt dat het onderwijs op De Hoeksteen beter aansluit bij deze tijd en inspeelt op de onderwijstrends.
Ontmoet Martin
- Is al twaalf jaar directeur van De Hoeksteen.
- Heeft veertig jaar ervaring in het onderwijs binnen dezelfde stichting.
- Koos bewust voor deze groeiende school om bij te dragen aan een duidelijke onderwijsvisie.
dan dus kiezen wat ze leren. Op De Hoeksteen werken we aan doelen. Deze doelen zijn afgestemd op de persoonlijke leerlijn van de kinderen, afgestemd op hun eigen ontwikkeling in plaats van op het landelijk gemiddelde.”
Doelen versus cijfers
Bij deze manier van lesgeven komen ook uitdagingen kijken. Bijvoorbeeld in het werken met doelen in plaats van cijfers. Martin: “Het traditionele onderwijs categoriseert in ‘zwak’, ‘gemiddeld’ en ‘goed’. Cijfers in rapporten zijn voor ouders een bekende manier om dat te meten. Ontwikkeling gebeurt alleen op veel meer vlakken. Door de voortgang in kaart te brengen via doelen, vang je dat beter.
In het voortgezet onderwijs wordt nog wel traditioneel, dus met cijfers, gewerkt. Daar bereiden we onze leerlingen in groep 8 op voor. Gelukkig zien we in het voortgezet onderwijs ook steeds meer aandacht voor doelen.
“Heb je ooit een kind leren lopen en er een cijfer voor gegeven?”
Wat zijn dan de voordelen?
Het sluit aan bij modern onderwijs en maatschappelijke trends. Louisette. “Traditioneel onderwijs draait vaak om luisteren, terwijl de jonge generatie beter leert door doen. Samenwerking speelt ook een grote rol. Kinderen van verschillende leeftijden werken samen in bouwen en themahoeken. Dit biedt een rijkere leeromgeving dan binnen een vaste klas en bevordert sociale vorming.
Unitonderwijs geeft ook autonomie en zelfstandigheid. Kinderen worden eerst geprikkeld door een onderwerp en bepalen zelf hoe en wanneer ze leren. Dit maakt leren leuker en motiverend. Martin: ''Als je ook nog de druk van cijfers weghaalt zie je ineens een heel ander kind: Ontspannen en zelfverzekerd.''
“We willen kinderen niet leren hóé ze iets moeten doen, maar ze laten ervaren dat ze zélf keuzes kunnen maken en daarvoor verantwoordelijkheid dragen.”
Dit levert het op voor mens en maatschappij
Het onderwijs op De Hoeksteen brengt dus veel goeds, voor mens en maatschappij. Kinderen groeien op tot zelfbewuste individuen, die begrijpen dat hun eigen dromen niet per se die van anderen hoeven te zijn. De school fungeert als een veilige oefenplaats voor de maatschappij: kinderen ontwikkelen burgerschapsvaardigheden en bouwen zelfvertrouwen op – een goede basis voor een mooie toekomst.