
Taal verbindt: een inkijkje in taalschool De Kameleon

Stel, je komt in een nieuw land en moet de taal en de gewoontes nog leren. Tegelijkertijd wordt er verwacht dat je meteen meekomt op school. Voor veel kinderen die naar Nederland vluchten of emigreren, is dat de realiteit. Gelukkig is er in Spijkenisse een plek om rustig te landen, waar ze zichzelf mogen zijn en leren zonder grote druk: taalschool De Kameleon.
Hier draait alles om veiligheid, vertrouwen en de Nederlandse taal. We spraken met intern begeleider Nadia van IJsselmuide en leerkracht Lenthe Versendaal over het dagelijkse reilen en zeilen op deze bijzondere school.

Ontmoet Nadia van IJsselmuide
- Intern begeleider en nieuwkomersspecialist n de midden- en bovenbouw.
- Bewaakt de kwaliteit van het onderwijs en begeleidt leerkrachten en leerlingen.
“Ik zorg dat we ons didactisch en pedagogisch blijven ontwikkelen."
Ontmoet Lenthe Versendaal
- Startte dit schooljaar als leerkracht na haar pabo-opleiding.
- Liep eerder stage bij De Kameleon en werkte als onderwijsassistent.
“De motivatie van de kinderen en hoe snel ze groeien, raakt me. Hier zien we wie ze zijn.”
Eerst landen, dan leren
Veel kinderen die op De Kameleon komen, hebben een intensieve reis achter de rug. Ze zijn gevlucht of net verhuisd en komen vaak uit een onzekere situatie. Dat vraagt om meer dan alleen lesgeven. “De eerste weken laten we ze vooral landen,” vertelt Nadia. “Ze mogen meedoen in de klas, maar er ligt geen druk op. We willen dat ze zich eerst veilig voelen. Dat is de basis.”
Met complimenten, positieve aandacht en groepsvormende activiteiten bouwen ze op De Kameleon dagelijks aan vertrouwen. “Dat laatste is nodig, omdat de samenstelling van de groepen vaak wisselt,” legt Nadia uit. “Sommige kinderen blijven maar een paar maanden voordat ze doorstromen naar een volgende school zoals de basisschool of het voortgezet onderwijs. Dat is fijn, maar vraagt wel aandacht voor de groepsdynamiek.”
Wereld vol woorden
Taal is de rode draad door elke dag. Met de methode Wereld vol Woorden werken leerlingen dagelijks aan hun woordenschat. Dit gebeurt via thematisch onderwijs. “Een thema komt overal terug,” zegt Lenthe. “Bijvoorbeeld bij het leren van woorden over verschillende materialen zoals ‘plastic’ gaan we echt de straat op met afvalgrijpers om te onderzoeken wat we tegenkomen. Zo leren ze woorden, maar ook hoe dingen in Nederland werken, zoals het afvalsysteem.”
Gelijke leerkansen voor iedereen
Op De Kameleon werken leerlingen in niveaugroepen in plaats van vaste klassen, oftewel: groepsdoorbroken. Dit is vanaf groep 4 en geldt voor de vakken rekenen, lezen en spelling. “De kennisverschillen tussen de leerlingen zijn groot,” vertelt Lenthe. “Door ze op niveau in te delen, krijgt iedereen wat hij of zij nodig heeft.'' Voor de overige vakken zitten de kinderen wel in hun vaste klas.
Vol zelfvertrouwen de toekomst tegemoet
Op De Kameleon draait het om veel meer dan lesstof. Hier mogen ze groeien, fouten maken en zichzelf zijn. “We willen dat ze vol zelfvertrouwen doorstromen,” zegt Nadia. “Zodat ze straks stevig staan, op school en in de Nederlandse maatschappij.