
Kennis delen in de praktijk: Leo en Demi als inspirerend duo

De kinderen in ons onderwijs ontwikkelen zich (door te leren) tot de volgende generatie burgers. Die groei geldt ook voor de nieuwe garde in de teamkamers. We geven onze professionaliteit graag door. Een prachtig voorbeeld daarvan is de samenwerking tussen Leo en Demi op Nissewijs-school De Vuurvogel.
“Dat Demi nu de pabo volgt, vind ik super.”

Over De Vuurvogel
De Vuurvogel is een openbare daltonschool van Nissewijs, waar diversiteit een sterke basis heeft. Leerlingen met verschillende achtergronden leren hier om samen te leven, verantwoordelijkheid te nemen en hun talent te ontwikkelen. Ook collega’s groeien hier: van de eerste stappen in het vak tot verdieping als leerkracht. Zo ontstaat een leeromgeving waarin alle deelnemers op hun eigen manier hun vleugels uitslaan en bijdragen aan de samenleving van morgen.
Van stagiair naar leraarondersteuner
Demi begon ooit als stagiair bij Nissewijs. Met haar enthousiasme en leergierigheid groeide ze door van onderwijsassistent naar leraarondersteuner in groep 8 van De Vuurvogel. Inmiddels werkt ze al vijf jaar bij ons en is ze gestart met de pabo. Zo zet ze haar volgende stap richting zelfstandige leerkracht. Leo was tijdens deze hele carrièrereis haar praktijkbegeleider.
Demi: “Het voelde nooit alsof Leo een ‘meerdere’ was. We deden het samen. Ik leerde veel van zijn manier van lesgeven; tegelijk kreeg ik de vrijheid om mijn eigen stijl te ontwikkelen. Zo kon ik reflecteren en relativeren, ook met humor, zelfs toen ik in een pittige groep 7 stond en dacht: help, dit gaat mis.”
Ontmoet Demi
- Nu leraarondersteuner groep 8, De Vuurvogel
- Destijds begonnen als stagiair, daarna onderwijsassistent
- IJzersterk doorzettingsvermogen, florerend in alle groepen
- Haar droom: binnen enkele jaren het pabodiploma behalen, zodat ze als leerkracht voor de klas kan staan
Vertrouwen en gelijkwaardigheid
Leo had 45 jaar ervaring in het onderwijs. Zijn aanpak was streng maar rechtvaardig, terwijl hij het ook luchtig en creatief wist te houden: een ijzersterke combinatie die leerlingen en collega’s jarenlang inspireerde. Dit zag je terug in de begeleiding van Demi. Leo: “Ik heb altijd de gelijkwaardigheid bewaakt. Demi was geen stagiair of assistent, maar een collega. De leerlingen namen haar vanaf dag één dan ook serieus; voor hen was ze gewoon juf Demi.”
Samen draaiden ze lessen, bespraken uitdagingen en reflecteerden na schooltijd. Leo hielp Demi om grenzen te bewaken en gaf praktische tips: “Bij rekenen kun je beter een klein groepje apart nemen, dan heb je meer effect. Dat soort dingen pakte ze meteen op. Ze maakte er haar eigen werkwijze van.”
Ontmoet Leo
- Leerkracht, sinds schooljaar 2025-2026 gepensioneerd
- Ruim 45 jaar ervaring in verschillende onderwijsconcepten op allerlei Nissewijs-scholen
- Alles met een lach, maar streng waar nodig
- Zijn levensdoel: kennis delen door collega’s en leerlingen mee te nemen in verhalen
Klaar voor verandering én tegenslag
Voor de teamleden was de samenwerking tussen Leo en Demi een lichtend voorbeeld van kennismanagement. Daardoor zagen ze in hoe waardevol het is om talent te onderkennen en te benutten. Door kennis en ervaring te delen, ontstond een natuurlijke overdracht van expertise.
Leo’s kennis en passie stromen door naar de volgende generatie, tot ver na zijn pensioen. Voor Demi was de samenwerking met Leo een springplank naar haar eigen carrière als leerkracht.