Leonardoklassen bij Nissewijs: passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Leonardoklassen bij Nissewijs: passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

9 september 2025 Redactie Redactie

Sommige kinderen leren, denken en voelen zich anders. Voor deze leerlingen biedt Nissewijs speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen aan in de Leonardoklassen. Hier krijgen zij de ruimte om zichzelf te zijn en op hun eigen manier te leren en ontwikkelen. Marja en Senay nemen ons mee in hun aanpak en vertellen wat Leonardo-onderwijs zo bijzonder maakt.

Senay Akça (links) en Marja Leeman (rechts)
Even voorstellen

Senay:

  • is leerkracht van de Leonardogroep 6/7 op basisschool De Vogelenzang.
  • is betrokken en creatief in haar lessen.
  • maakt van elke dag een feestje voor haar leerlingen.
Van vastlopen naar doorstromen

Veel hoogbegaafde leerlingen lopen vast op een reguliere basisschool. Op De Vogelenzang is er daarom speciaal voor hoogbegaafde leerlingen een aangepaste vorm van onderwijs. Zij noemen dit de Leonardoklassen. Hier krijgen hoogbegaafde kinderen van groep 5 tot en met 8 les in speciaal ontworpen klassen voor hun onderwijsbehoeften.

''Nieuwe leerlingen starten hier met een observatieperiode van zes weken. Die tijd heb je nodig om een goed beeld te vormen van een kind,” zegt Marja. “Hoogbegaafdheid kenmerkt zich niet alleen door een hoog IQ. Deze kinderen zijn vaak kritisch, perfectionistisch en hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ook daar hebben we oog voor. Na deze observatieperiode stromen zij door naar één van de groepen."

Herhaling versus verdieping

In het hoogbegaafdheidsonderwijs ligt minder nadruk op herhaling en is er meer ruimte voor verdieping. Die ruimte creëren we door 60% van de reguliere stof te laten vervallen. Zo kan een rekenles niet alleen over de som zelf gaan, maar ook over de vraag waarom een strategie werkt en hoe je die kunt toepassen in andere situaties.

Daarnaast is er ruimte voor verdiepende denkvragen, verantwoordelijkheid en vakken als filosofie. ''De reguliere lesstof passen we zodanig aan zodat het aansluit bij hun denkniveau. Ook stimuleren we vaardigheden zoals analyseren, evalueren en creëren. Denkvaardigheden die in regulier onderwijs vaak pas later aan bod komen. De aanpak is dus anders”. 

Even voorstellen

Marja:

  • is coördinator van het Leonardo-onderwijs bij Nissewijs.
  • heeft ruim veertig jaar ervaring in het onderwijs.
  • is aanspreekpunt voor aanmeldingen en observaties.
Einddoel

Marja: “We starten met het einddoel van de leerstof: de kern van wat ze leren. Zo weten de leerlingen waar ze naartoe werken, en waarom ze iets leren. Dat geeft rust en overzicht.”

Klaarstomen voor de toekomst

“Ook is er veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling,'' vertelt Marja. “Leerlingen moeten namelijk in het vervolgonderwijs opnieuw hun plekje vinden en daar zijn bepaalde vaardigheden voor nodig”. Senay: ''Het verhogen van het zelfvertrouwen, de zelfstandigheid en het verbeteren van sociale vaardigheden is daarom essentieel. Zo helpen we kinderen, zodat ze later ook goed kunnen meedraaien in het voortgezet onderwijs.”

“We zijn er in alles voor de leerlingen. Ze moeten leren omgaan met alle aspecten van hun unieke manier van denken.”

Senay Akça, leerkracht Leonardoklas bij De Vogelenzang
Een plek in het onderwijssysteem

De Leonardoklassen werpen zijn vruchten af. Ouders zien het verschil, er is rust en herkenning en kinderen zitten beter in hun vel. Senay: ''Zo vinden ze vaak eindelijk hun plek in het onderwijssysteem.''  

Meer van onze onderwijsverhalen lezen?
Ja!